Rejestracja na OGUNy z pracownikami CAŚ 2025/2026

Zapraszamy studentów Uniwersytetu Warszawskiego do rejestracji na przedmioty ogólnouniwersyteckie prowadzone przez naszych pracowników. 

  • [PL] „Armia rzymska – najskuteczniejsza machina wojenna starożytności?” – sem. zimowy 2025/26, 30h, 3 ECTS, kod przedmiotu 4001-ARZ-OG (online)

Prowadzący: Dr Piotr Zakrzewski

Opis zajęć: Przez ponad dziesięć wieków armia rzymska przechodziła szereg zmian i reform, często fundamentalnych, które wpływały na jej skuteczność bojową oraz przede wszystkim – organizację. Dzięki niej nie tylko podbijano nowe terytoria, ale również zabezpieczano granice Imperium, pacyfikowano buntującą się ludność oraz utrzymywano porządek. Jednak lista zadań wykonywanych przez wojsko była znacznie dłuższa i obejmowała także utrzymywanie linii zaopatrzeniowych, rozwój infrastruktury, udział w projektach budowlanych, w tym również cywilnych itd. Nawet po zakończeniu służby, poprzez nadawanie ziemi na nowo podbitych obszarach, wojskowi weterani stanowili ważny element procesu romanizacji ludności autochtonicznej. Jednocześnie, pod względem bojowym armia rzymska z całą pewnością częstokroć ustępowała innym formacjom świata starożytnego, o czym świadczą wcale nierzadkie porażki w bitwach lub nawet kampaniach wojennych. Co zatem stało za jej skutecznością, która zapewniła potęgę Rzymowi?
Link do zajęć w USOS

  • [PL] „Rzymska architektura obronna w okresie pryncypatu (I-III wiek n.e.) – teichologia oraz poliorketyka” – sem. zimowy 2025/26, 30h, 3 ECTS, kod przedmiotu 4001-RZARCH-OG

Prowadzący: Dr Piotr Zakrzewski

Opis zajęć: Głównym tematem zajęć będą techniki budowy (teichologia) oraz obrony (poliorketyka) fortyfikacji rzymskich w I-III wieku n.e. wznoszonych przede wszystkim dla założeń wojskowych. Przedstawiona zostanie zarówno geneza, jak i ewolucja dzieł obronnych. Omówiona zostanie także problematyka materiałów źródłowych, w tym: archeologicznych, pisanych i ikonograficznych; oraz metodologia ich analizy, formułowania wniosków badawczych, a także dokonywania własnych interpretacji. Na podstawie omówionych przykładów uczestnicy analizować będą czynniki determinujące ich wygląd, plan lub zastosowane materiały budowlane. Innym elementem prowadzonych rozważań będą stanowiły możliwe pozamilitarne funkcje struktur obronnych oraz sposób ich postrzegania przez budowniczych i potencjalnych najeźdźców.
Link do zajęć w USOS

  • [PL] Społeczności Arabii Południowo-wschodniej w epoce brązu i żelaza w świetle źródeł archeologicznych– sem. zimowy 2025/26, 30h, 2.5 ECTS, kod przedmiotu 4001-APW-O (online)

Prowadzący: Maciej Sobczak

Opis zajęć: Wschodnia Arabia w czasach przedhistorycznych była istotnym obszarem z wysokorozwiniętym społeczeństwem pośredniczącym w kontaktach między cywilizacjami Mezopotamii, Iranu i Doliny Indusu. W tym okresie region ten znany jest pod nazwami Magan (południowa część) i Dilmun (północna część). Pierwsza z krain była słynna z wydobycia i handlu miedzią, natomiast druga pełniła kluczową rolę w wymianie handlowej. W epoce żelaza udomowienie wielbłąda i rozwój systemu irygacji wpłynęły na intensyfikację osadnictwa i handlu oraz rozwoju rolnictwa. Zajęcia obejmują okres od początków epoki brązu do końca wczesnej epoki żelaza (IV w. p.n.e.) i koncentrują się na społeczeństwach Arabii południowo-wschodniej (dzisiejszy Oman, ZEA, Bahrajn), ich strukturze społecznej, kulturze materialnej oraz relacjach z sąsiednimi cywilizacjami. Celem zajęć jest zrozumienie roli tego regionu w kształtowaniu się cywilizacji Bliskiego Wschodu.
  • [PL] „Podstawy wnioskowania statystycznego dla humanistów z elementami R – sem. zimowy i letni 2025/26, 60h, 6 ECTS, kod przedmiotu, 4001-STATR2-OG

Prowadzący: Dr Robert Mahler

Opis zajęć: Zajęcia mają pomóc uczestnikom, studentom kierunków humanistycznych, w zrozumieniu co tak naprawdę robią używając metod statystycznych i w jaki sposób mogą interpretować otrzymane wyniki. Nacisk będzie położony na odpowiedni dobór lub ocenę próby, oraz na krytyczne podejście do wnioskowania statystycznego. Podstawą jego skuteczności jest zastosowanie metod prostych, ale w pełni rozumianych przez autora.Wykorzystanie popularnego pakietu R, dostępnego za darmo, pozwoli na niemal całkowite uwolnienie się od formuł matematycznych, dla większości studentów stanowiących barierę nie do przebycia. Da im to również dobry punkt wyjścia do własnych poszukiwań, jako że pakiet ten znajduje zastosowanie w analizach o bardzo różnym stopniu komplikacji.

Link do zajęć w USOS

  • [EN] „Digitizing the past. Advanced methods for documenting the cultural heritage” – sem. zimowy 2025/26, 30h, 3 ECTS, kod przedmiotu 4001-DIPAST-OGzajęcia w ramach Sojuszu 4EU+

Prowadzący: Dr Piotr ZakrzewskiDr Paweł Lech

Opis zajęć: The subject of the course is advanced documentation methods belonging to a relatively new and currently widely developed and popular specialisation among many researchers – digital archaeology. Digital archaeology generally involves the implementation of modern technologies and tools in field and laboratory research to increase the accuracy and quantity of information while speeding up data collection.
Link do zajęć w USOS